środa, 2 stycznia 2019

Jak założyć firmę w Norwegii, koszty prowadzenia firmy w Norwegii

Witajcie Kochani!




W dzisiejszym poście, chciałabym się z Wami podzielić moim doświadczeniem, odnośnie prowadzenia własnej działalności gospodarczej/ jednoosobowej firmy w Norwegii.
Moja droga zawodowa w Norwegii, jeśli śledzicie, to wiecie że zaczęła się od pracy na kuchni i restauracji w hotelu w Oslo. Jednak przez lata ewaluowała i w chwili obecnej prowadzę własną działalność. Jest to salon kosmetyczny, a ja zostałam stylistką rzęs :D

Krótko wspomnę tylko, że moja przygoda z rzęsami rozpoczęła się standardowo w domu, pierwsze ogłoszenia, garstka klientek. To wszystko obok pracy w hotelu. W Norwegii kwota wolna od podatku to około 50 tys koron, mając dochód poniżej tej kwoty, nie musimy płacić podatku, wiec możemy zarobić sobie np na hobby.  Zdobywając stopniowo doświadczenie i wprawę, hotel zamieniłam na pracę jako stylistka rzęs w jednym z salonów w Oslo. Po tym, jak przeprowadziliśmy się poza Oslo, pomyślałam, że teraz muszę skupić się na Córce, bo nowa szkoła, nowe otoczenie, pomimo, że szkoła prawie pod nosem, ale początki wiadomo nigdy nie są łatwe. Wtedy pomyślałam że czas zacząć wszystko od nowa i spróbować na własną rękę. W Polsce też miałam swoją firmę, prowadziłam kursy i prywatne nauczanie z języka angielskiego. Pamiętam tą całą papierologię, większe wydatki niż zarobki, dodatkowo comiesięczne wycieczki po urzędach. Trochę mnie to zniechęcało ale jak się okazuje prowadzenie firmy w Norwegii jest znacznie łatwiejsze niż w Polsce. I pod wieloma względami. Jeśli chodzi też o branżę kosmetyczną, zdecydowanie więcej można zarobić "na swoim" niż pracując przeważnie na procent u kogoś. Wracając do prowadzenia firmy (będę się koncentrować na prowadzeniu firmy jednoosobowej i opisywać moje własne doświadczenia), w Norwegii przede wszystkim jeśli nie zarabiasz-nie płacisz! Płacisz podatek tylko i wyłącznie od zarobku. Nie ma stałych opłat tak jak w Polsce, które bez względu czy coś zarabiasz czy nie, musisz opłacać. Nie ma też tych wycieczek po urzędach, od wniosku, po wszelkie inne stadia prowadzenia firmy, wszystko odbywa się przez internet. Dodam jeszcze, że nie korzystam z usług księgowej, opłacam program do księgowości, który naprawdę jest dość prosty i prowadzeniem księgowości można swobodnie zająć się samemu.

Ogólnie sytuacja wygląda tak, że dopóki nie osiągniemy progu 50 tys koron prowadząc firmę jednoosobowa, płacimy podatek dochodowy od naszego zarobku. W Norwegii każdy pracownik ma kartę podatkowa -skattekort. Naszym obowiązkiem jest taką kartę zamówić, potem co roku otrzymujemy ją automatycznie, ale ważne żeby kontrolować dane na karcie, mowa tu o przewidywanym dochodzie w danym roku, ponieważ na podstawie tego, wylicza się procent zaliczki na podatek dochodowy, który musimy płacić. Także nasz zarobek miesięczny zależy od tego jaką mamy kartę podatkową.  


Moje stałe wydatki prowadzenia działalności:

-wynajem lokalu (ceny w zależności od wielkości i lokalizacji lokalu, zaczynają się już od 4 tys kr za np. 10m2.) Ja zaczynałam od wynajmu maleńkiego pokoiki w salonie fryzjerskim. W chwili obecnej mam lokal 26m2 i w zupełności wystarcza, do tego jest osobno toaleta, kuchnia -wynajmuję lokal na 2 pietrze w dużym budynku - tu dochodzą też wspólne wydatki, jak sprzątanie schodów, toalety, kuchni, wywóz śmieci, ogrzewanie.
-wynajem terminalu płatniczego- koszt około 600kr miesięcznie *można też kupić na własność
-internet- ja mam ten najtańszy, potrzebny głównie do obsługi terminalu płatniczego - około 500kr
-program do księgowości 1200kr na pół roku

Poza tym są podatki, tak jak już wspomniałam zależnie od Waszych zarobków i oczywiście materiały na których pracujecie. W moim przypadku inwestycja w materiały następowała bardzo stopniowo. Wiadomo w miarę rosnącej liczby klientek, rosło zapotrzebowanie na produkty. W ciągu roku udało mi się zdobyć stałą pokaźną bazę klientek. A najlepszą reklamą okazała się tzw poczta pantoflowa, czyli jedna klientka polecała moje usługi drugiej.

Jeśli macie takie plany żeby założyć firmę w Norwegii pamiętajcie, że jeśli ja mogłam to i Wy możecie. Jeśli całe mnóstwo naszych rodaków w Norwegii dało rade, Wy tez dacie.

Jeśli macie ochotę odwiedzić moją facebookową stronę zapraszam, link poniżej:



A może jest ktoś kto pracuje w branży i ma pytania, bądź ewentualnie myśli o współpracy, Skontaktujcie się ze mną przez Facebooka.

Off-topic Rozwijanie firmy to jedno z zajęć, którym byłam pochłonięta w czasie mojej nieobecności na blogu. Inną rzeczą było też kupno mieszkania i urządzanie go. Jeśli chcecie, żebym o tym napisała dajcie znać. I oczywiście będzie mi miło, jeśli napiszecie czy ten post był przydatny. Ja się zbieram, do weterynarza z moim psim synkiem a Wam życzę miłego dnia 💓

22 komentarze:

  1. Ciekawy artykuł, warto takie rzeczy wiedzieć:D Ja mam swoją firmę i staram się z roku na rok ją rozwijać. Sprawdźcie sobie tu propozycje od https://martis-consulting.pl na reklamę dla biznesu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skuteczną reklamą dla każdego biznesu jest dziś niewątpliwie promocja internetowa. Obecnie prawie każda firma ma swoją stronę internetową, za pomocą której może skutecznie reklamować się w sieci. Dzięki usłudze pozycjonowania, realizowanej przez https://dolp.pl/ moja firma stała się bardziej rozpoznawalna i w szybkim czasie zyskała nowych klientów. Pozycjonowanie to najlepsza metoda pozyskania klienta w internecie oraz pewny sposób na zwiększenie stałego ruchu na naszej stronie bądź serwisie.

      Usuń
  2. Fajny artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie miałem okazji nawet być w tym kraju więc raczej biura nie będę tam zakładać. Na ten moment mam własną firmę w Polsce i testuję właśnie elektroniczny obieg dokumentacji https://www.connecto.pl/jak-elektroniczny-obieg-dokumentow-wplywa-na-dzialanie-firmy/ który na ten moment bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  4. No koszty prowadzenia firmy są różne, ponieważ wszystko zależy od tego, z jakich metod korzystamy i co dla nas w takiej firmie jest ważne. Myślę, że możecie zerknąć sobie na stronę http://biznes4you.pl/czy-w-twojej-firmie-jest-potrzebny-audyt-kadrowo-placowy/ aby poznać takie usługi, jak audyt kadrowo-płacowy. Wydaje mi się, że każda firma może z tego skorzystać.

    OdpowiedzUsuń
  5. A jak wygląda sprzedaż gotowych spółek w tym kraju? Jestem bardzo ciekawa, ponieważ aktualnie na stronie http://compatto.pl/jak-wyglada-kupno-gotowej-spolki/ przeczytałam sobie o kupnie gotowej spółki i jestem ciekawa, czy działa to wszystko tak samo w różnych krajach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. To ogólnie zawsze trudne i poważne tematy dla mnie i nie do końca wszystko jest dla mnie zrozumiałe, dlatego wydaje mi się, że warto zerknąć sobie na stronę https://www.addony.pl/w-jaki-sposob-wycenia-sie-spolki/ Tam macie szczegóły związane z wyceną spółki. Koniecznie przeczytajcie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Osobiście nigdy nie miałem okazji być w tym kraju i w sumie to również nie planuję na ten moment zakładać tam firmy. Myślę o tym aby działalność rozpocząć u nas. Już nawet czytałem na stronie https://edokumenty.info.pl/aktualnosci/porady/jak-wyglada-proces-zalozenia-spolki o tym jak wygląda cały proces założenia spółki i chyba właśnie tą formę wybiorę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Słuchajcie, a czy ktoś z was przeprowadzał może u siebie w firmie kiedyś coś takiego jak audyt płacowy? Ja dowiedziałem się o takiej możliwości z tego artykułu https://www.polskibiznes.info/kiedy-przeprowadzic-audyt-placowy/ i chciałem się was zapytać czy warto jest się na coś takiego zdecydować?

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje mi się, że w prowadzeniu firmy, bardzo pomocny jest przeprowadzony raz na jakiś czas opisany tutaj https://www.blogfinance24.pl/praca/na-czym-polega-audyt-kadrowo-placowy/ audyt kadrowo płacowy. Powiedzcie mi jakie wy macie zdanie na ten temat i czy w swoich firmach takie audyty przeprowadzacie?

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajny artykuł prowadzę firmę w Polsce od jakiegoś czasu zastanawiam się nad wyjazdem za granice jestem fryzjerka odezwij się rybczybskamarta89@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Iluminaci to tajne stowarzyszenie, które stara się promować duchowe i interesujące wartości moralne. Został założony zgodnie z zasadami miłości, sprawiedliwości, jedności, pokoju i ulgi. Iluminaci łączą ludzi dobrej woli, niezależnie od ich różnic i pochodzenia, i zapewniają, że ci dobrzy ludzie stają się lepsi w społeczeństwie. Czy chcesz być członkiem iluminatów i stać się bogatym, sławnym, potężnym i przodującym w życiu? Czy w ramach pierwszej korzyści przekażesz 2000000 $? Uprzejmie skontaktuj się ze mną teraz lub dodaj mnie WhatsApp +2347057052206 E-mail williamsilluminati230@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może Ty mi przekażesz jako pierwszy milion?

      Usuń
  16. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Cześć . Niedawno widziałam dowody DR DAWN na blogu, który odwiedzam, aby rozwiązać problemy w związku i randkowaniu, ponieważ miałam poważne kłopoty z moim chłopakiem i spotykaliśmy się przez dziewięć miesięcy, po prostu nagle się zmienił, nie odpowiadał na moje pytania. dzwoni, zaczął oszukiwać, skrzywdził mnie na wiele sposobów, nigdy nie sądziłem, że to możliwe i po prostu pomyślałem, że powinienem spróbować *może z jakiejś desperacji*.. i skontaktowałem się z GREAT DR DAWN. Na początku wszystko wydawało się senne i niewiarygodne, jego rady i rozwiązania były trochę proste i dziwne, a ja trochę się bałem, ponieważ czytałem i słyszałem wiele historii o fałszywych czarodziejach, oszustwach i nigdy nie wierzyłem w magię. i wiara i wrzuciłem kilka rzeczy po wszystkim i zadziałało to jak cud, wszystko poszło w zupełnie nowym kierunku, było i było niesamowite... Myślę, że to wszystko w dobrej wierze sprawiło, że przeczytałem ten konkretny post w ten wierny dzień. . Mam nadzieję, że mogę pomóc innym ludziom, tak jak on pomógł mi... Zrobiłem trochę i dostałem wszystko, czego chciałem. Jeśli chcesz *swojego chłopaka, dziewczynę, męża, żonę, rodzinę i życie miłosne. Wyślij e-maila { dawnacuna314@gmail.com } lub skontaktuj się z nim na WhatsAppie
    {+2348032246310}

    OdpowiedzUsuń
  18. Myślę, że warto się starać aby własną firmę założyć i działać na własny rachunek już. Ja od siebie mogę doradzić jeśli będziecie potrzebować kredytu aby zgłosić się do doradcy z Motty, pomoże w załatwieniu niezbędnych formalności i wyborze najlepszej oferty.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kiedy jeszcze chodzi o same kwestie związane z posiadaniem własnej firmy to ja również jestem zdania, że bardzo ważnym jest sama archiwizacja dokumentów. Jak coś to ja z powodzeniem korzystam z usług https://archiveo.pl/ i jest to świetna opcja.

    OdpowiedzUsuń
  20. W niektórych firmach potrzebne są też specjalistyczne akcesoria i usługi. Warto wiedzieć, gdzie można ich szukać. Tutaj znajdziecie na przykład takie artykuły jak osłony magnetyczne: https://katalog.mix-graf.pl/pl/c/Oslony-magnetyczne/23 .

    OdpowiedzUsuń